En simpel guide til en hverdag i balance

I forgårs kunne jeg pludselig ikke huske koden til mit dankort. Det plejer at være en god indikation på, at jeg er en smule stresset. Ugerne efter ferien har budt på længere arbejdsdage, familiebesøg i den toværelses og projekter, der ikke helt foldede sig ud, som jeg havde forestillet mig. Jeg har sovet dårligt (og givet varmen skylden, selvom det sikkert i lige så høj grad var tankemyldret), ikke passet min yogapraksis og glemt frokosten flere dage i træk. I går var jeg helt udmattet. Heldigvis trådte en god veninde til og forkælede mig med en kropsbehandling. Bagefter besluttede jeg mig for også at tage til restorativ yoga. Da jeg kom hjem, spiste jeg en stor skål proteinholdig salat, drak en halv øl, læste halvandet kapitel i en bog og faldt i søvn inden kl. 22. 

Jeg bliver ofte stresset, når jeg kommer for langt væk fra mine værdier og den måde, som jeg gerne vil være i livet på. To-do-listen bliver for lang, og jeg glemmer at stoppe op, men knokler bare videre uden tanke på, hvorfor jeg gør som jeg gør. Det står jo bare på to-do-listen. Når jeg så pludselig kommer ned i gear, som jeg gjorde i går, kommer jeg i tanke om mine værdier, og om hvorfor jeg er selvstændig og brænder for at hjælpe andre med det, der også har været og er mine udfordringer. 

I morges sov jeg længe, mediterede, spiste en gigantisk smoothiebowl, tændte stearinlys og havde en lille værdiafklarings-session med mig selv. Sådan en session består af 10 enkle trin, og fordi jeg selv har så stor glæde af at reflektere mig igennem dem med jævne mellemrum, tænker jeg, at du måske også vil have glæde af den. Derfor kommer her en simpel guide til værdiafklaring og en hverdag i balance. 

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

1. Skab et smukt arbejdsrum

Alt du skal bruge er omgivelser, der inviterer til reflektion og fordybelse, en stak post-its, en kuglepen og en notesbog. 

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

2. Brainstorm på værdier/væremåder

Skriv alle de måder at være på, som har fyldt for dig den seneste måned eller det seneste halve år. Én væremåde på én post-it

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

3. Prioriter dine værdier

Mærk efter hvilke værdier/væremåder, der har fyldt mest ved at sammenholde dem to og to indtil de har en prioriteret liste med omkring 8 værdier.

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

4. Beskriv dine værdier

Notér i din notesbog hvad de 8 værdier/væremåder, der har fyldt mest, betyder for dig. Vær så specifik som muligt. 

 

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

5. Beskriv konsekvensen

Mærk efter hvilke konsekvenser det har haft i din hverdag, at netop disse 8 værdier/væremåder har fyldt mest. Vær ærlig, du snyder kun dig selv. 

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

6. Sortér i dine værdier

Mærk efter om nogle af dine værdier/væremåder ikke tjener dig længere og står i vejen for den måde, du ønsker at leve på - og smid de værdier væk.

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

7. Tilføj nye værdier

Mærk efter om der er værdier/væremåder, som du vil tilføje din liste, fordi de vil støtte dig i at skabe balance og glæde i hverdagen - og skriv dem ned.

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

8. Prioriter dine nye værdier 

Find frem til de cirka 8 værdier/væremåder, som du gerne vil have fylder mest i de kommende måneder og lav en prioriteret rækkefølge. 

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

9. Beskriv dine nye værdier

Beskriv i din notesbog, hvad dine nye værdier/væremåder betyder for dig. Hvordan er det for dig, når du lader hver enkel af dem fylde i dit liv?

en simpel guide til en hverdag i balance // værdiafklaring // intuitiv coaching

10. Lav målsætninger eller mantras

Med udgangspunkt i dine nye værdier - og særligt top 3 - kan du lave 3-5 sætninger, som du kan huske og som støtter dig i at navigere efter dine værdier i hverdagen.

En af de væredier eller væremåder, som ofte begynder langt nede på min liste og ender i top tre, er selvomsorg. Når to-do-listen bliver for lang, og stresstilstanden banker på, så er min automatreaktion: Jeg skal liiiiiige nå dit, dat og dut, så kan jeg slappe af/tage til yoga/lave lækker mad. Jeg føler, at jeg skal gøre mig fortjent til selvomsorgen og have krydset alle de andre ting af, før jeg kan prioritere den. Men jeg VED godt, at kvaliteten af alle de andre ting bliver dårligere og dårligere, når selvomsorgen bliver nedprioriteret. Og når jeg glemmer selvomsorgen begynder jeg sjovt nok også at bekymre mig om kvaliteten af mit arbejde og tvivle på mine evner. Derfor er mit vigtigste mantra efter min værdiafklarings-session i dag: "NÅR BEKYMRINGERNE DUKKER OP, DRAGER JEG OMSORG FOR MIG SELV OG HAR FOKUS PÅ NUET."

Jeg bruger mantraet til at minde mig om at komme tilbage til mine værdier, når jeg igen fortaber mig i to-do-listerne - eller, det er i hvert fald planen at gøre det. Jeg tror, at jeg vil hænge det og de to øvrige mantraer, jeg har lavet op på køleskabet eller indersiden af mit klædeskab, så jeg bliver mindet om dem et par gange om dagen. Måske du har lyst til at gøre det samme?

Vil du arbejde mere og dybere med dine værdier, og hvordan du lader dem være det kompas, du styrer efter i hverdagen, så er værdiafklaring oftest en grundsten i mine coaching sessioner. Lige nu kan du booke et gratis matchmøde på cirka en halv time. Her taler vi om, hvad du gerne vil arbejde med, og hvordan jeg kan støtte dig i det. Jeg kalder min form for coaching intuitiv, fordi jeg kombinerer mit faglige fundament med min intuition og tale ind i dit kropssprog, din energi og din bevidsthed, så jeg er i kontakt med hele dig. Nogle gange inddrager jeg også bevægelse og energiarbejde i sessionerne.

Ditte Clemen